إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ / و از میان بندگان خدا، فقط دانشمندان خدا ترس هستند. (سوره فاطر آیه 28)
استاد مهدی سمندری در سال 1307 در نجف آباد اصفهان و خانوادهای متدین چشم به جهان گشودند. ایشان در دامان زنی پاکدامن و فداکار و در سایه پدری که معلم قرآن بود (شغل پدرشان کشاورز بود) رشد کردند. تحصیلات علوم جدید و قدیم را همزمان ادامه داده و مقطع دیپلم را در شهر نجفآباد به اتمام رساندند.
با اتمام بخشی از دروس دینی در حوزه علمیه اصفهان برای تحصیلات به حوزه علمیه قم عزیمت نمودند و در آنجا از محضر اساتیدی چون آیتالله بروجردی، شیخ مرتضی مطهری، شیخ مرتضی حائری، آیتالله مشکینی، آیتالله خمینی، آیتالله منتظری، علامه طباطبائی، و دیگر اساتید بزرگ بهره بردند.
ایشان مدت سه سال نیز از محضر مهدی الهی قمشهای در مدرسه سپهسالار تهران کسب فیض نمودند و در سال 1336 دوره لیسانس خود را در رشته معقول و منقول در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به اتمام رساندند.
یکی از برجسته ترین اساتید ایشان حضرت استاد علامه حسن زاده آملی بودند که استاد در مورد آشنایی با ایشان این گونه فرمودند:
با راهنمایی دوست عارفم جناب آقای محمود امامی به محضر جناب استاد علامه حسن زاده آملی (روحی فداه) شرف حضور پیدا کردم. خود را در مقابل دریایی از علم و عرفان دیدم، قطرهای در مقابل دریا. مدت هشت سال به اتفاق دوستانی چون آقایان محمود امامی و علی بهجت از محضر این استاد فرزانه خوشه چینی نمودیم.
حضرت استاد مهدی سمندری هم اکنون بیشتر به مطالعه، نوشتن شرح و تفسیر کتب عرفانی و بعضا مجالس سخنرانی میپردازند.
اساتید
ذکریونسی:
سجده طولانی
(ملاحسینقلی همدانی) میگوید در مراتب سلوک و عمل، مانند ایشان راندیدم، از ایشان سؤال کردم: عملی مُجَّرب که دراِصلاح قلب و جلب معارف مؤثرباشد، دستورفرمایید.
ایشان فرمودند دراین باره عملی راندیدم مؤثرباشد، مثل سجدۀ طولانی، یک نوبت درشبانهروز که درسجده بگوید (لاإِلهَ إلّاأنتَ سبحانک إنی کُنتُ مِنَ الظّالِمین).
سجده کننده این جمله قرآنی را درسجده تکرارکند، درحالی که خودش رادراین زندان طبیعت گرفتار غُل وزنجیرِاخلاق رذیلۀ خودببینند و اقرارکند که: خدایا،تو مرا گرفتاراین رذایل اخلاقی نکردی و به من ظلم ننمودی، من خودبه خود ظلم کردم واینک به این حال افتادم واستاد (ملاحسینقلی) فرمود: سورۀ قدر رادر شب وعصر جمعه یکصدمرتبه قرائت کنید.
میرزاجوادآقا میگوید: یاران و اصحاب استادبرحسب کوشش خودشان این دستور را همواره عمل میکردند و بعضی ازایشان می گفتند سه هزارمرتبه بایدگفته شود.
امّا دستورحضرت استادمان جناب آقای حسن زاده آملی (روحی فداه) این است که شبانهروز یک بار درساعت معّین چهارصدمرتبه ذکریُونُسی رادرسجده بخوانید. درآغاز کار چهل روزپیدرپی و بعد برای همیشه و به طورمداوم آنراداشته باشید.
ابن عبدالله گوید:بهتراست درشب و ساعت معین تنها باشد وتوجه کندکه چه می گوید و باکه میگوید؟
تذّکرلازم: اگرتصمیم گرفتید که به این ذکرعمل کنید تحت نظراستاد اهل ذکری باشد. تذکردوام اینکه برای حضرت یونس لا اله االّا انتَ،سبحانک دیرتجلی کرد و تحقق یافت، لذابه اقراروعُذرتقصیر، زبان گشودکه
(إنّی کُنتُ مِنَ الظّالمین) و مسئلۀ یونس را اهل معرفت، تجلّی ظلمانی گویند، ولی تَجلّی تَجلّی استومعراج، ولودرظلمات (فَنَجَّیناهُ مِنَ الغَمّ) معراج شهوداست و هرمؤمن گرفتارظلمت را با تسبیح وتضرّع.
(وَکَذالِک نُنجِی المؤمنین) درپی است:
بامن بودی منت نمی دانستم یامن بودی منت نمی دانستم
رفتم چومن ازمیان تورادانستم تامن بودی منت نمی دانستم
یعنی من پرتوومخلوق تواَم ومراوجودخودی نیست وهمه تویی
(فَنَبَذناهُ بِالعَراءِ وَهُوَسَقیمٌ)؛یونس رابه وسیلۀ ماهی تحت فرمانمان روی ساحل بدون سایبان انداختیم وتنش ضعیف و بیمار بود و محتاج سایبان، (وأنبَتناعَلَیهِ شجرةً مِن یَقطین)؛ بوتۀ کدو رابرایش رویاندیم که سایبانش باشد. (وَاَرسَلناهُ اِلی مائة اَلفٍ اَویَزیدُون) واین آیه اشاره به آیۀ سورۀ یونس داردکه (فَلَولا کانَت قَریَةٌ آمَنَت فَنَفَعَهاایمانُهاإلّا قومَ یونس لَمّاآمَنُواکَشَفنا عَنهُم عَذابَ الخِزیِ فِی الحَیاةِالدُّنیاومَتَّعنا هم إلی حین) که قوم یونس پس ازکفران و بتپرستی و وَعدۀ عذاب و رفتن پیامبرشان به هدایت عالمی حکیم از پیروان یونس، توبه کردند و ایمان آوردند و ما عذاب را از ایشان برداشتیم و ایشان مجدّداً (درغیاب یونس) به او ایمان آوردند و آرزوی قدومش کردند و اینها متجاوز از صدهزار نفر بودند.اینجا بود که ما یونس را بار دیگر برای هدایت برایشان فرستادیم و ما ایشان را زندگی و آسایش دادیم تاهنگام مرگ طبیعتشان.
منبع:اسرارالصلاة یامعراج عشق مهدی سمندری بامقدمه آیة الله حسن حسن زاده آملی