از آنجا كه مسأله نكاح، از مسائل بسيار مهم است كه به آن كمتر توجه شده، و شكلي ديگـربه خود گرفته است، و به گونهاي ديگر به زن نگريسته شده و با او رفتار ميشود، به توفيق الهي قصد بر آن شد كه در اين موضوع بر اساس ريشههاي قرآني كـه فطـرت انسـان، بلكـه فطـرتآفرينش است، دقتي ثاقب و تحقيقي مناسب شود.
زيرا انسان و ديگر مخلوقات، تجليّات و مظاهر حضرت حقاند؛ پس با آفريدههـاي حضـرتحق از جمله زن كه از منظر قرآن كشت آدم و مظهر سكونت، و آرامش، و محبت، و رحمت، است، معاملات شيطاني روا نيست؛ و اينها همه سبب تأليف اين كتاب شد.
در اين كتاب از قواي چهارگانـه انسـان (عقـل، وهـم، جلـب منفعـت و دفـع ضـرر) صـحبتخواهد شد، و اينكه جمع بين اين قوا ويژه انسان است. ديگر موجودات يا عقل محـض انـد ، يـافقط داراي سه قواي ديگرند. پس انسان از جهت عقل مشترك با مجـرّ دات عـالم ، و از جهـتسه قوهي ديگر مشترك با حيوانات است، با اين تفاوت كه سـلطانِ وجـود انسـان قـوهي عاقلـهاست، و آن سه قوهي ديگر تحت فرمان عقلند. كار قوهي عاقله كنترل قوا و تعديل آنهاست، تا به كمال قصواي انساني برسد. هر زمان اين قوا تحت فرمان عقل بودند، عملشان انساني است، و اگر عقل فرمانده نبود، عملشان حيواني است، و آنچه كه در طـول تـاريخ بـه زن ظلـم شـدهاست در درجه اول، از ناحيه شهوات حيواني است، و سپس از جانب غضب است، كه به دنبال شهوت مي آيد، و منشاء اين دو هم شيطنت و شيطان است، و تا زماني كه انسـان بـا ايـن قـوايانساني، با ديد حيواني زندگي ميكند، حيواني به شكل انسان اسـت و ايـن ظلـم ادامـه خواهـدداشت. در اين كتاب به اين موضوعات پرداخته شده است.
اين كتاب به مسـئله نكـاح در آفـرينش و خصوصـاً در انسـان مـي پـردازد ؛ و حاصـل سلسـله درسه ايي اس ت ك ه با عنوان نكاحات، از تاريخ 23/11/77 لغايت 20/12/78 در شهر 12 نكاحات در آفرينش نجف آباد تدريس شده، و امروز به خواست حضرت حق اﷲ، با اصلاحات كلي به زيـور چـاپآراسته شد.
هر كدام از مطالب كتاب دريايي از معرفت است، لذا شما خوانندهي عزيز با حوصله و دقت كتاب را مطالعه كرده، و در هر كلمهي آن تأمل كنيد، تا انشااﷲ معرفت و وصال حاصل شود.
عبداﷲ مهدي سمندري
فهرست موضوعات
مقدّمه……………………………………………………………………………………11 فصل اوّ ل: آفر نش……………………………………………………………….104-13
تجلي حضرت حق………………………………………………………………………………………………………………………….13 آفرينش يك پيكر است…………………………………………………………………………………………………………………..14 وجود يعني چه؟ …………………………………………………………………………………………………………………………….15 مراتب آفرينش (مراتب وجود)………………………………………………………………………………………………………….15 عالم اله…………………………………………………………………………………………………………………………………………15 عالم مجردات يا عالم عقل………………………………………………………………………………………………………………19 عالم مثال……………………………………………………………………………………………………………………………………..20 عالم ماده……………………………………………………………………………………………………………………………………….21 اقسام وجود……………………………………………………………………………………………………………………………………22 نحوه خلقت آفرينش……………………………………………………………………………………………………………………….24 عالم امر………………………………………………………………………………………………………………………………………..24 عالم خلق………………………………………………………………………………………………………………………………………27 ماده عالم……………………………………………………………………………………………………………………………………….27 معني خلق……………………………………………………………………………………………………………………………………..28 حركت جوهري………………………………………………………………………………………………………………………………29 هدف حركت جوهري……………………………………………………………………………………………………………………..31 برهان نظم……………………………………………………………………………………………………………………………………32 شعور در آفرينش…………………………………………………………………………………………………………………………….32 حركت جوهري در انسان………………………………………………………………………………………………………………..33 عالم قضا و قدر………………………………………………………………………………………………………………………………37 قضا يعني چه؟……………………………………………………………………………………………………………………………….37 قدر يعني چه؟………………………………………………………………………………………………………………………………..38 كاشف اسرار خلقت كيست؟…………………………………………………………………………………………………………….42
- نكاحات در آفرينش
نَفْس چيست؟………………………………………………………………………………………………………………………………..42 عقل چيست؟…………………………………………………………………………………………………………………………………45 احاديث معصوم درباره عقل……………………………………………………………………………………………………………..46 حديث اول و شرح آن……………………………………………………………………………………………………………………..46 حديث دوم و شرح آن……………………………………………………………………………………………………………………..52 حديث سوم و شرح آن…………………………………………………………………………………………………………………….53 ابتهاج و مراتب ابتهاج وجود…………………………………………………………………………………………………………….72 معني ابتهاج…………………………………………………………………………………………………………………………………..72 ترتيب موجودات در لذت از وجود چگونه است؟………………………………………………………………………………….72 مراتب سلوك…………………………………………………………………………………………………………………………………83 سفرهاي چهارگانه………………………………………………………………………………………………………………………….86 سفر اول و دوم و طي اين دو سفر بوسيله قرب فرائض و نوافل…………………………………………………………..90 مراتب مخلوقات و ممكنات از ديدگاه جناب صدرا………………………………………………………………………………94 فيض حضرت حق………………………………………………………………………………………………………………………….95 جوهر عقل…………………………………………………………………………………………………………………………………….98 تعاريف عقل…………………………………………………………………………………………………………………………………..98 جوهر نفَْس………………………………………………………………………………………………………………………………….101 نزول عقل در قالب نفَْس………………………………………………………………………………………………………………102
فصل دوّم: ن ح در عالم مجردات……………………………………………….130-105
نكاحات در دو عالم……………………………………………………………………………………………………………………….105 نكاح بين لوح و قلم………………………………………………………………………………………………………………………107 لوح و قلم يعني چه؟……………………………………………………………………………………………………………………..107 نكاح لوح و قلم …………………………………………………………………………………………………………………………..108 چگونگي نزول عقل كل……………………………………………………………………………………………………………….115 نياز عقل به بدن…………………………………………………………………………………………………………………………..120 خَلع بدن……………………………………………………………………………………………………………………………………..122 مصاديق عقل كل و نفَْس كل……………………………………………………………………………………………………….123 نكاح بين عقول و نُفُوس……………………………………………………………………………………………………………….126 سرَيان عشق و حب حضرت حق……………………………………………………………………………………………………127 فصل سوم: آفر نش انسا ن……………………………………………………..170-131
- فهرست موضوعاتآفرينش انسان……………………………………………………………………………………………………………………………..131 انسان اشرف مخلوقات………………………………………………………………………………………………………………….131 انسان كيست؟……………………………………………………………………………………………………………………………..131 تكامل در موجودات………………………………………………………………………………………………………………………134 انسان روح است…………………………………………………………………………………………………………………………..137 روح مدبر بدن است………………………………………………………………………………………………………………………138 قبر حقيقي و قبر مجازي……………………………………………………………………………………………………………….140 خوراك انسان………………………………………………………………………………………………………………………………141 معرفت و عبادت، هدف از خلقت انسان از ديدگاه قرآن…………………………………………………………………….144 برداشتي از تفسير شيخ اكبر درباره آيه »أ نَخْلَقَ لَكَمُ مْنِ أنْفَْسُكِمُ أزَْوْاجاً …«……………………………………………..146 هدف از خلقت در حديث قدسي……………………………………………………………………………………………………..147 دقت در حديث قدسي…………………………………………………………………………………………………………………..148 ولادت از رحم طبيعت و حسيات……………………………………………………………………………………………………151 ولادت از عالم ملك به عالم ملكوت………………………………………………………………………………………………152 تعبير جناب صدرا از ولادت دوم……………………………………………………………………………………………………..152 مراحل خلقت انسان، كشت مقدس…………………………………………………………………………………………………153 شرح آيات……………………………………………………………………………………………………………………………………157 زن و مرد خليفه و دست خدا در خلقت……………………………………………………………………………………………165
فصل چهارم: ن ح در انسا ن……………………………………………………226- 171
نكاح در انسان……………………………………………………………………………………………………………………………..171 ميل به نكاح………………………………………………………………………………………………………………………………..171 زوجيت و رمز محبت…………………………………………………………………………………………………………………….171 زوجيت در استخدام توليد مثل……………………………………………………………………………………………………….175 هدف از نكاح و آميزش، كشت بذر انسان و فرزند صالح……………………………………………………………………176 توضيحي درباره آيهي شريفه »نسِاؤكُمُ حْرَثٌْ لكَمُ ْ…«…………………………………………………………………………..178 نتيجهي »ق ِّدَموُا ِلأنفَْسُ ِكمُ« چيست؟…………………………………………………………………………………………………179 منظور از فرزند صالح چيست؟………………………………………………………………………………………………………..180 ثمرهي نكاح روشني چشم پرهيزكاران……………………………………………………………………………………………181 مراتب نفَْس…………………………………………………………………………………………………………………………………184 انسان، شجره ي طيبه……………………………………………………………………………………………………………………185
8 نكاحات در آفرينش
عبادالرحمن پيشتازان در ايمان……………………………………………………………………………………………………….188 عبادالرحمن چه كساني هستند؟……………………………………………………………………………………………………..188 ويژگيهاي عبادالرحمن چيست؟……………………………………………………………………………………………………190 تقاضاي عبادالرحمن از حضرت رحمن در حالت خوف چيست؟………………………………………………………….193 اعمال و صفات بدي كه عبادالرحمن ترك كردهاند چيست؟………………………………………………………………193 تقاضاى عبادالرحمن در حال رجاء از حضرت حق در امر نكاح…………………………………………………………..195 آيا براي همه امكان عبادالرحمن شدن وجود دارد؟…………………………………………………………………………..201 فناى امورظِاهرى و بقاى امورِ باطنى………………………………………………………………………………………………204 قداست نكاح و آميزش………………………………………………………………………………………………………………….208 نكاح سنتَّ آفرينش، قُرب به اﷲ و بعد از شيطان……………………………………………………………………………..212 شرح حديث…………………………………………………………………………………………………………………………………215 احاديث معصومين دربارهي نكاح و لزوم آن………………………………………………………………………………217 از دست ندادن فرصت در ازدواج…………………………………………………………………………………………………….219 چاره چيست؟……………………………………………………………………………………………………………………………….222
فصل پنجم: نگر به همسرداری…………………………………………..254- 227
نگرش به همسرداري……………………………………………………………………………………………………………………227 نگرش واقعي به جريان همسرداري………………………………………………………………………………………………..227 انتخاب زمينه ي پاك براى كشت بذر انسان…………………………………………………………………………………….228 ملكات راسخ، دارايي حقيقي و مالكيت واقعي انسان…………………………………………………………………………230 شرح زمين پاك و ناپاك و محصول هر دو……………………………………………………………………………………..231 زن كي مهياي ازدواج است؟………………………………………………………………………………………………………….233
آراء طوائف و مذاهب مختلف در مسئله زن حائض در الميزان……………………………………………………………234 منع آميزش در دوران عادت ماهيانه در اسلام (آميزش با طهارت)……………………………………………………..235 نظر احاديث در مورد آميزش با زن قبل از غسل حيض…………………………………………………………………….240 قواي چهارگانه انسان……………………………………………………………………………………………………………………241 بياني از جامع السعاده در مورد دفعات آميزش…………………………………………………………………………………..241 سهم تقوي و روزه در مهار شهوت…………………………………………………………………………………………………244 همسر نياز و غذاي انسان………………………………………………………………………………………………………………252 فصل ششم: پرورش انسا ن……………………………………………………..268- 255
پرورش انسان……………………………………………………………………………………………………………………………..255
فهرست موضوعات 9 پرورش انسان در دو ر حم………………………………………………………………………………………………………………255 رحم اول……………………………………………………………………………………………………………………………………..256 رحم دوم……………………………………………………………………………………………………………………………………..258 الرّحمن: مبدأ و منتهاى ربوبيت رحمانى و »ربَُّ العالميَن«…………………………………………………………………260
صله رحم چيست؟………………………………………………………………………………………………………………………..260 شرح علامه حسن زادهآملي بر حديث »اناَاﷲّ او ناَالرَّحمْن ُ…«…………………………………………………………………263 قطع رحم چيست؟……………………………………………………………………………………………………………………….267 فصل هفتم: ح ت قوم لوط و سرنوشت آنها………………………………294-269
حكايت قوم لوط و سرنوشت آنها………………………………………………………………………………………………269 جهان امروز………………………………………………………………………………………………………………………………….269 حضرت لوط و قومش………………………………………………………………………………………………………………271 نحوهي انحراف مردم مؤتفكات قبل از رسالت حضرت لوط………………………………………………………….271 رسالت لوط در دنباله انحراف مردم مؤتفكات………………………………………………………………………………274 داستان عذاب قوم لوط در قرآن………………………………………………………………………………………………..277 نحوهي عذاب قوم لوط…………………………………………………………………………………………………………….279 آيا علاج فسادي به فساد ديگر جايز است؟……………………………………………………………………………………..286 نحوهي عذاب قوم لوط در روايت امام باقر……………………………………………………………………………289 آيا عملي همچون عمل قوم لوط در حقّ زن رواست؟………………………………………………………………….291 فصل هشتم: زن در دو چهره……………………………………………………312-295
زن در دو چهره……………………………………………………………………………………………………………………………295 برترين زنان عالم (چهار زن كامل)…………………………………………………………………………………………………301 دو زن نمونهي توحيدي در قرآن……………………………………………………………………………………………………301 مريم دختر عمران مادر عيسي مسيح…………………………………………………………………………………………303 داستان حضرت مريم در الميزان…………………………………………………………………………………………………308 دو زن نمونه شرك در قرآن…………………………………………………………………………………………………………..309
فصل نهم: خانهی پ امبر و اهل ب ت………………………………….372-313
همسران پيامبر………………………………………………………………………………………………………………………….313 فرزندان پيامبر…………………………………………………………………………………………………………………………..314 رسول خدا و انتخاب حضرت خديجه………………………………………………………………………………………..315
10 نكاحات در آفرينش
قداست خانه وحي………………………………………………………………………………………………………………………..319 پاسداري از مقام عصمت و ولايت توسط همسران پيامبر……………………………………………………………….321 شأن نزول آيات (28 و 29) سوره احزاب از زبان احاديث…………………………………………………………………..324 خطاب خداوند به همسران پيامبر…………………………………………………………………………………………………330 نكات مهم آيات (28 تا 33) سوره احزاب………………………………………………………………………………………..335 مقام اهل بيت……………………………………………………………………………………………………………………….349 عصمت چيست؟………………………………………………………………………………………………………………………….354 اهل بيت چه كساني هستند؟…………………………………………………………………………………………………..354 حضرت فاطمه و حضرت علي ……………………………………………………………………………………………..357 ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علي…………………………………………………………………………………….358 نكاح بين آباء و امهات انساني………………………………………………………………………………………………………..368
سخن آخر نو سنده……………………………………………………………………373 فصل دهم:ا ندكسها………………………………………………………….385- 375
ايندكس آيات………………………………………………………………………………………………………………………………375 ايندكس احاديث…………………………………………………………………………………………………………………………..379 ايندكس اشعار……………………………………………………………………………………………………………………………..381 ايندكس منابع……………………………………………………………………………………………………………………………..382
سخن آخر نویسنده
انشاءاﷲ اين حقايقي را كه با طهارت به دست آمد و عرض كرديم، با طهارت تلقي كنيـد ، و در طهارت كوشا باشيد، تا خداوند تبارك و تعالي توجه ما از اين كثرات تاريك كه هر كـدامانسان را به سويي مي كشند، بگسلد، و به خود بپيونـدد ، و بهجـت و لـذتمان را در شـهود خـودقرار دهدِ، به گوِنه اي كه غيرِ او برايمان جهنمّ باشد، و آن سخن پيامبر اكرم را كـه فرمودنـد:
«الدُّنياْسَجنْ المْؤُمْن وِ جَنَةَّ اُل ْ فَر 1»: «دنيا زنـدان مـؤمن و جـاي لـذتّ و خوشـي كـافر اسـت» را بـهحقيقت دريابيم و لمس كنيمِ، كه اين لمـس كـردن خيلـي مهـم اسـت . بكوشـيم كـه قرآنـي ونمازي بشويم، در قرآن خدا با شما حرف مي زند، و در نماز شما با خدا حرف مـي زن يـد، و چـهلذتي بالا تر از اين كه انسان مي تواند با خدا انس بگيرد، و با خدا مناجات طرفيني داشـته باشـد. چرا جاي ديگر خود را تلف كنيد؟ لحظاتي برايتان مانده و سرمايهي ابد شماست، كه با نماز و قرآن انس گرفته ايد، بقيه اش هدر رفته است، پس انس خود را با قرآن قطع نكنيد، بـه كلمـاتقرآن عميق نگاه كنيد، كه قرآن بيـانگر حقـايق دار هسـتي و مراتـب وجـودي خـود شماسـت.
عزيزانم اين چهار روز زندگي دنيا به سرعت مي گذرد، و حياتي جاودانه و حيات انـدر حيـاتدر پيش رو داريم، و هشدار كه خـوراك قلـبِ شـما ايـن آيـات شـريفهي قـرآن و حقـائق داروجود باشد، نه آلودگي ها و هرزگيها و شيطنت و شهوت راني و غضب، پـس قلبتـان را از هـرآلودگي پاك كنيد، و گرنه قلبتان همچون شخص زكام شده است كه اگر به گلزار و گلسـتان برود بيماري او تشديد مي شود، و بهترين غذاها نيز به كام او تلخ است؛ كـه »و نَن ِّزَُ لمُ نِالَقْرُآ نْمِـا هوُ شَفِاءٌ ورَحَمْ ةٌَللمِْؤُمْنِين وَلَايزَيد اُلظَّالمِين إَلِا خَّسَاراً 2«: »قرآن شفا و رحمت است ولي براي مؤمنين،
- ابنشعبهحرانى حسنبنعلى ، تحف العقول، جامعه مدرسين ، ص (53)، نرم افزار جامع الاحاديث نور 5/3.
- سوره اسراء (17)، آيه (82) .
374 نكاحات در آفرينش
اما براي كساني كه ظالمند جز خسارت و زيان نيست«، چون قلبِ بيمار و آلـوده ، غـذاي پـاكرا هم به واسطه ي ناپاكيِ درون، آلوده مي كند و مي خورد، و نتيجه غذاي ناپاك، ناپاكي است.
ساعت 11 و 22 دقيقه شب، 31 فروردين ماه 1397 خورشيدي، برابر با سوم شعبان 1439 قمري عبداﷲ مهدي سمندري
اين كتاب در 385 صفحه به چاپ رسيده است.